Time flies when you’re having fun!

8 september 2018 - Ningbo, China

Lieve lezers,

Het is al weer eventje geleden dat ik iets van mij heb laten horen.

Reactie op mam: Nee geen echte kaas gevonden hier, wel geraspte kaas maar dat lijk met niet echt lekker op brood haha.

Reactie op opa: Het enige moment dat mensen tegen je aanlopen is omdat ze op hun telefoon kijken. Dat doen ze hier echt veel.

Dit keer kan ik wel vanalles vertellen wat ik heb gedaan, want ik ga wat vaker de deur uit nu naast het werk.

Op 29 augustus ben ik met een collega mee uiteten genomen. We hebben echte noodles gegeten. Het was echt lekker en heel veel beter dan de noodles wat wij gewend zijn in Nederland.

Op 31 augustus ben ik met een andere collega naar het Tianyi Square geweest. Dat is het grootste winkelcentrum in Ningbo. Daar hebben we Chinese pannenkoeken en andere soort noodles gegeten. Ook zijn wij in een boekenwinkel geweest, maar daar begreep ik natuurlijk niks van haha.

Op 1 september ben ik naar de IKEA geweest. Dat was niet veel anders dan wij gewend zijn in Europa, maar uiteraard wel leuk om te zien (vond ik althans).
Op de terugweg kon ik helaas geen taxi regelen, en ik weet niet hoe het werkt met de bus (aangezien alles in het Chinees vermeld wordt), dus ben ik naar huis gaan lopen. Dat was een uur lang en met het warme weer (34 graden) was het niet echt prettig. Wel heb ik voor het eerst in m’n eentje watermelon juice gescoord, daarop hadden ze Chinese slagroom gedaan. Duitse slagroom is zonder suiker, Nederlandse suiker is uiteraard het lekkerste (vind ik), maar Chinese slagroom is zout en dat is echt raar moet ik zeggen.

2 september ben ik voor het eerst naar de bios geweest met iemand. Mission Impossible in 3D. Ik dacht dat het inderdaad een mission impossible zou zijn, maar gelukkig was de film in het Engels met Chinese ondertiteling.

4 Deptember moest ik het land uit voor mijn visum. Dus ben ik voor een dagje naar Hong Kong geweest. Helaas had ik niet genoeg tijd om echt de stad in te gaan, dus ben ik op het vliegveld gebleven. Maar ook dat was erg indrukwekkend. Het vliegveld was zo groot dat ik mezelf er een dik 6 uur goed heb kunnen vermaken. Ik voelde me gelijk meer op mijn gemak door meerdere ‘buitenlanders’ te zien en gewoon lekker Engels met iedereen te kunnen praten.

6 augustus besefte ik me dat ik hier al een maand zit (vandaar de titel).
De tijd gaat echt snel, aan de ene kant vind ik het echt jammer maar aan de andere kant ook stiekem niet. Ik vind het nog steeds moeilijk dat ik me niet echt verstaanbaar kan maken hier (ook al leer ik Chinees, maar als je een woord net iets verkeerd uitspreekt verstaan ze je al niet). Ook mis ik mijn vrienden en familie wel en mijn auto natuurlijk ook!
De 3 maanden hier ga ik mezelf zeker nog wel vermaken, vooral omdat ik nog heel wat dingen gezien wil hebben hier. En natuurlijk ga ik nog genieten van de tijd dat ik hier nog ben

Gisteren 7 september ben ik weer met uieten geweest met een collega bij een typisch Chinees restaurant. Ook dat was erg lekker. Wel hebben we een raar toetje gehad, warm brood met ijs erop.

Vandaag 8 september ben ik met dezelfde collega naar de bioscoop geweest en hebben de film ‘pele: birth of a legend’. Ik vind het vooral grappig om te zien dat een film dat al sinds 2016 uit is nu pas in de bioscoop komt hier. Daarna zijn we weer uiteten geweest, maar een gerecht vond ik wel tegenvallen. De kok was denk ik.   flink uitgeschoten met azijn haha.

Morgen lekker een dagje niks gepland, en dan begint de werkweek weer. Dinsdag krijg ik gezelschap van twee collega’s uit Venlo voor 2,5 week dus nog meer reden om meer er uit te gaan! Ik kijk er zeker naar uit.

Zhōumò yúkuài,

Rebecca

1. Mam:
    8 september 2018
    Fijn om te lezen dat je nu wat meer aan het ondernemen bent buiten de werkvloer. Anders wordt je Chinese avontuur niet echt een spannend avontuur hahaha. Computers heb je in Venlo ook namelijk. Word je nog steeds vaak gefotografeerd omdat je buitenlandse bent? In Hongkong was dat dus een stuk minder?
    Nog steeds geen trek in natte sla met n tartaartje en gebakken krieltjes? 😜
    Opa eet vaak geraspte kaas met suiker op brood, dus dat zou je ook kunnen proberen.
    Ging je nog naar die grote tempel in Ningbo?
    Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende blog 💋
  2. Hayley:
    8 september 2018
    In oktober naar Shanghai! En wat lees ik nu? Geen taxi kunnen regelen?! Hoe dat dan?
  3. Tante Anneke:
    9 september 2018
    Hallo Rebecca leuk om te lezen wat je allemaal meemaak en wat je onderneemt veel plezier nog groetjes ome Piet en tante Anneke
  4. Opa:
    9 september 2018
    Fijn om te lezen dat je wat meer ondernemend bent geworden. Oh, ja, een tip: de menu's kun je natuurlijk niet lezen, maar bestel niets van wat je ziet dat anderen eten en er wat ziekelijk uitzien, want je snapt natuurlijk al snel hoe dat komt.